Käytetyn auton tuonti ulkomailta on turvallista, kunhan tietää mitä on tekemässä. Lue tästä vinkit auton ostoon ulkomailta.
Suomeen tuotiin noin 46 000 käytettyä henkilöautoa ja 5 000 käytettyä pakettiautoa vuonna 2019. Suosituin tuontimaa on Ruotsi halvan kruunun takia. Autojen tuonti Saksasta on puolestaan laskenut.
Auton ostoon ulkomailta yleensä houkuttavat auton halvempi hinta, ikä, alhaisemmat kilometrit sekä hyvä varustetaso. Ruotsissa ja Saksassa on laaja tarjonta ja mieleisestään merkistä voi löytyä juuri itselleen sopiva väri ja varustelu.
Autokauppojen onnistumisen takaamiseksi on hyvä tehdä taustatyöt huolella ja perehtyä muun muassa auton tietoihin ja tarvittaviin asiakirjoihin.
Huomioi nämä asiat käytetyn auton tuonnista
Auton voi ostaa joko yksityiseltä tai autoliikkeestä. Ruotsissa myytäviin autoihin voi tutustua esimerkiksi www.blocket.se ja www.bytbil -nettisivuilla, Saksassa www.mobile.de – ja www.autoscout24.de -sivuilla.
Auton hintaa kannattaa luonnollisesti verrata Suomen hintoihin ja arvioida mahdollista säästöä. Yleisesti ottaen sekä Ruotsista että Saksasta kannattaa katsoa vähäpäästöisiä, uudehkoja autoja. Suomessa maksettava autovero määräytyy pääosin CO2-päästötiedon mukaan.
Autoveron määrän voi arvioida Verohallinnon sivuilla. Maksettavaa veroa voi arvioida ajoneuvon tietojen mukaan ja aiemmin tehtyjen verotuspäätösten perusteella. Jos autosta ei ole hiilidioksidipäästötietoa, veroprosentti määräytyy verotaulukossa auton kokonaismassan ja käyttövoiman mukaan.
Itse auton hinnan ja autoveron lisäksi kokonaiskustannuksissa täytyy huomioida muut auton tuontiin liittyvät kulut. Näitä sivukuluja kertyy muun muassa rekisteröinnistä, vakuutuksista, katsastuksesta sekä matkoista.
Lainojen korot ovat aina asiakaskohtaisia. Näet yksilöllisen koron ja muut lainan ehdot, kuten todellisen vuosikoron, kk-erän ja laina-ajan, kun täytät lainahakemuksen. Hakemus on täysin ilmainen eikä sido sinua mihinkään. Valitse sinulle sopiva laina-aika 1-18 vuoden väliltä. Halutessasi voit maksaa lainan määräaikaa nopeammin takaisin. Tarjottava nimelliskorko voi vaihdella välillä 6 %–20 %, vuosittaiset lainakustannukset 0–150 €, summa 500–70 000 €. Esimerkki: 15 000 euron laina, nimelliskorko 6,99 %, todellinen vuosikorko 7,9 %. Laina-aika 10 vuotta, avausmaksu 0 €, tilinhoitomaksu 5 €/kk. Tällöin lainan kokonaiskulut ovat 21 490,80 €.
Paikan päällä autoa ostaessa
Autoa ostaessa on hyvä tarkistaa, että myyjä todellakin omistaa auton. Tämä käy vertaamalla auton rekisteriotteen tietoja myyjän henkilöllisyystodistukseen.
Lisäksi kannattaa tarkistaa, että auton kunto ja varusteet vastaavat myynti-ilmoituksen tietoja. Yleisimpiä riskejä tuontiautoissa ovat kolariautot ja matkamittariväärennökset.
Auton huoltokirjaan kannattaa siis tutustua huolella ja tarkistaa mm. kilometrilukema. Koeajoakaan ei sovi unohtaa.
Seuraavat asiat on ainakin hyvä selvittää ennen auton ostoa: myyjän omistusoikeus, auton valmistenumero, todelliset kilometrit, ajoneuvojen vaatimuksenmukaisuus (mm. EY-tyyppihyväksyntä ja pakolliset varusteet) sekä CO2-päästötieto, jonka mukaan auton veroprosentti pääosin määräytyy.
Kauppasopimus on hyvä tehdä kirjallisesti ja varmistaa, että saa ajoneuvon alkuperäisen rekisteriotteen auton luovutuksen yhteydessä.
Käytetyn auton tuonti Saksasta
Saksassa auton oston jälkeen täytyy ensimmäiseksi tehdä vientirekisteri-ilmoitus rekisteröintitoimistossa. Näin saa vientikilvet, jotka yleensä ovat voimassa 5–7 päivää.
Myös liikennevakuutus täytyy ottaa vientiä varten. Liikennevakuutus ei korvaa autolle tulevia vahinkoja ja sitä varten voi omasta vakuutusyhtiöstä ottaa kaskon.
Suomeen palatessa täytyy tehdä käyttöönottoilmoitus Verohallinnon sivuilla tai Vuosaaren tai Turun Satamassa. Myös liikennevakuutus ja kasko täytyy olla voimassa Suomessa.
Saksalaisilla vientikilvillä voi yleensä ajaa noin viikon. Heti Suomeen saavuttua kannattaa hankkia väliaikainen tarrarekisterikilpi, ns. siirtolupa. Sen saa katsastusasemalta tai Tullin toimipisteistä satamista. Siirtoluvalla voi ajaa, kunnes saa lopulliset rekisterikilvet.
Autoveroilmoitus täytyy tehdä Verohallinnon sivuilla viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksesta. Verottaja toimittaa autoverotuspäätöksen sähköisesti. Autovero täytyy maksaa 15 päivän kuluessa päätöspäivästä.
Autoveron eräpäivänä päättyy ajoneuvon käyttöoikeus. Tämän jälkeen auto on rekisteröitävä katsastusasemalla. Tätä ennen on tehtävä rekisteröintikatsastus katsastusasemalla. Auton voi myös rekisteröidä ennen autoveroilmoituksen tekoa.
Autoliiton sivuilla on tarkat toimintaohjeet auton tuontiin Saksasta.
Auton siirto Ruotsista
Helpoin ratkaisu Ruotsista ostetun auton saamiseksi laivarantaan on pyytää myyjää toimittamaan auto satamaan. Myyjälle siirrosta koituvat kustannukset voi sopia osaksi kauppahintaa.
Jos myyjälle ei tämä käy, on ajoneuvo poistettava ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä Ruotsin Transportstyrelsenin (Ruotsin Traficom) kautta.
Autoliiton sivuilla voi lukea yksityiskohtaiset ohjeet auton siirtämisestä Ruotsista Suomeen.
Miten rahoittaa auton tuonti ulkomailta
Autolainoissa on yllättävän suuria eroja. Eri pankit on järkevää kilpailuttaa, koska edullisin laina löytyy vain vertailemalla eri pankkien lainatarjouksia keskenään. Etua.fi -lainapalvelun avulla voit kilpailuttaa nopeasti ja ilmaiseksi autolainan usean pankin kesken.
Etua.fi:n avulla kilpailutettuun autolainaan et tarvitse vakuuksia tai käsirahaa ja voit maksaa lainaa pois kuukausierissä. Voit myös maksaa lainaa alkuperäistä maksusuunnitelmaa nopeammin pois. Etua.fi-lainapalvelun avulla kilpailutat autolainan ilmaiseksi ja luotettavasti usean luotonmyöntäjän kesken.
Autolainalaskurilla voit kätevästi vertailla eri lainavaihtoehtojen kuukausimaksuja ja määritellä sinun tilanteeseesi parhaiten sopivan kuukausierän.
Kauttamme voit kilpailuttaa autolainan aina 60 000 euroon asti.
Kilpailuta autolaina tästä!
Lue myös: Käytetyn auton osto yksityiseltä – vinkit auton ostoon
Lähteet: Autoliitto, Vero.fi